Locomotores i tènders 240-2481/240-2717

Dades de cerca:
Sèries de procedència: | M.Z.A. (2401-2455) i RENFE |
Fabricants: | La Maquinista Terrestre, Euskalduna, Devis, Babcock & Wilcox i MACOSA |
Anys de fabricació: | 1941, 1942, 1943, 1945, 1946, 1947, 1948, 1950, 1951, 1952 i 1953 |
Potència: | 2.550 C.V. |
Esforç tracció: | 17.910 Kgs. |
Velocitat màxima: | 105 Km/h. |
Rodatge: | 240 |
Diàmetre de rodes motrius: | 1.630 mm. |
Distància entre eixos motrius extrems: | 6.200 mm. |
Aquestes locomotores, evolució de les construïdes el 1935 per a Andaluces (240-2476/240-2480), varen ser encarregades en diferents tandes.
Una primera comanda efectuada el 1939 va incloure 55 locomotores per a M.Z.A. i 15 locomotores per a la companyia Oeste. D’aquestes darreres, Oeste només va rebre 5, que posteriorment es van ubicar a la sèrie 240-2471/240-2475, i que no formen part de la present sèrie. Les deu restant les va rebre ja RENFE, i aquestes sí es van matricular en aquesta sèrie.
Les 70 locomotores de la comanda es van construir entre 1941 i 1943, i es van distribuir de la següent manera:
- 50 per a La Maquinista Terrestre i Marítima (que havia realitzat el disseny de la locomotora)
- 15 per a Euskalduna
La segona comanda efectuada el 1941 va incloure 80 locomotores, ja per a RENFE. Es van construir entre 1945 i 1951, i es van distribuir de la següent manera:
- 30 per a Euskalduna
- 28 per a Devis
- 22 per a Babcock & Wilcox
La tercera, i última comanda, efectuada el 1945 va incloure 87 locomotores (i no van ser incloses en la primera edició de l’Àlbum de material motor de RENFE). Es van construir entre 1947 i 1953, i es van distribuir de la següent manera:
- 31 per a Euskalduna
- 30 per a Babcock & Wilcox
- 28 per a MACOSA
Aquesta locomotora va representar l’eix de la tracció vapor a Espanya durant els anys 40, 50 i 60. Eren unes locomotores que, tot i que dirigides més aviat cap a la tracció de trens de mercaderies, podien fer perfectament trens de viatgers no molt ràpids ja que la seva velocitat òptima eren els 70-80 km / h.
Més Informació:
Web Trenes y Tiempos: Historias del vapor (CXL): “Renfes” para todo (RENFE 240-2471 a 2475 y 240-2481 a 2717)
Dades de Preservació:
Algunes locomotores d’aquesta sèrie han estat preservades:
240F-2591 | Museu del ferrocarril de Catalunya Vilanova i la Geltrú (Barcelona) |
240F-2705 | Museu del ferrocarril de Catalunya Vilanova i la Geltrú (Barcelona) |